Måndag 13 december 2010 - mardrömmar och Lucia

Jag har så sjuka drömmar ibland... I natt tex drömde jag att jag och ett gäng till hade blivit fast på en ö då vår båt sjunkit, och det visade sig att vi va döda.. typ som nå slags gengångare, vi förstod det inte själv, men en gubbe hamnade på ön och sa att vi va blåa i ansiktet och hade konstiga ögon... :S
Vi kunde liksom inte ta oss därifrån, och jag vet att jag saknade william så sjukt mycket.. och vi försökte få båtar att stanna och ta med oss hem, men ingen såg eller ville ha med oss att göra.. kändes verkligen jätte konstigt och som en verklig händelse.. drömmar är skumma.

Uppslagsordet Gengångare leder hit.
Ett spöke är enligt folktro och parapsykologi en avlidens ande, själ eller immateriella skuggbild. Ordet är inlånat från (spook). Tron på spöken har existerat i alla kulturer genom alla tider och hör till folktrons allra mest gemensamma föreställningar. Trots otaliga "spökjägares" försök att bevisa motsatsen finns det inga vetenskapliga bevis för att spöken skulle vara annat än skrock och tro.

Gengångare brukar uppfattas som människor som har dött på ett våldsamt eller olyckligt sätt. Den osaliga anden kunde besöka inte bara dem som var inblandade i dennes död utan även oskyldiga. Ibland vidtog man speciella åtgärder för att förhindra detta - exempelvis kunde den dödes kropp förankras (t.ex. pålas i marken) eller begravas på särskilt sätt, jämför Bockstensmannen. Till den här kategorin hör spöken som endast ger sig till känna utan att visa något direkt tecken på medvetande. Till den senare kategorin hör vanligen att spökerierna upprepar sig, ofta i form av en återuppspelning av forna händelser. Dessa kallas då gengångare och ska vara omöjliga att få kontakt med. Gengångaren är som en bild eller ett filmklipp som spelas upp. Det finns ingen som helst chans att få kontakt med det. Gengångaren är alltid bunden till en plats, och ofta till en tid också.

Så sjukt att det stämde in på den verkliga beskrivningen av gengångare också...usch..




Idag är det Luciaaaaaaaa, hennes historia är ju inte alltför rolig den heller. Men det orkar jag inte skriva om.
Tänk alla gånger man har gått luciatåg:) åh vad mysigt det var, även om man va trött och sur vissa tidiga mornar när man va 14 bast ^^
På Lördag har Madeleine sin julkonsert :) då får jag se ytterligare ett luciatåg (förutom mina ungar på dagis) + julkonserten :) det ska bli trevlans!

Imorgon ska jag ut och julshoppa med Elin <3 :) ska bli mysigt, och att sen få se hennes mage:D Ja, hon är gravid, och "han" är beräknad att anlända till oss i mars! :D åh ska bli spännande, min syrra ska få bebis!!


Men nu ska jag städa råttornas bur, och duscha och kolla på Harry potter :)
PusseeeEn!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0